OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nikdy sem nic podobného neviděl. Zapomeňte na vojína Ryana a podobné filmy z druhé světové války. Tady ve své podstatě nejsou hrdinové, se kterými byste se sžili a není tu vlastně ani nijak zvlášť konstruovaný příběh. Tento biják vás dostane zcela jinými zbraněmi. Při žádném filmu jsem neměl ten pocit, že je válečné běsnění tak blízko, a že je to, co se děje, tak reálné. Jestliže kinosál při prvních deseti sekundách ještě lehce hučel, od první minuty už ani nedutal a vydrželo mu to až do konce.
A o čem, že to celé je? Celý film se snaží věrně vylíčit situaci, kdy se královská armáda stahuje před fašisty a na plážích města Dunkerk stepuje 350.000 vojáků britských expedičních sborů čekajících na evakuaci. Díky mělkým vodám se však žádná velká loď nedokáže dostat k městu, první den uniká jen 7.000 vojáků, což je něco kolem dvou procent. Luftwaffe se navíc daří jak potápět lodě, tak decimovat vojáky na plážích. Velké vojenské lodě tedy odplouvají. Situace se zdá být bezvýchodná. V tu chvíli vyplouvá z Británie ta nejpodivnější vojensko-záchranná flotila novodobé válečné historie. Jsou v ní jachty boháčů i umouněné remorkéry z Temže.
Mobilizovaných civilních lodí se nakonec dalo dohromady 861. Netradiční příběh z druhé světové války. Nikoliv příběh o vítězství nebo prohře, ale film o beznaději, nervozitě a čekání na útěk. Film si drží tři zajímavě pojaté časové osy, které se v různou dobu prolnou. V tomhle je celkem unikátní a chvilkami se musíte soustředit, abyste si uvědomili, kdy se události vlastně dějí. Další zajímavostí je určitá patina a celkem dost přirozené světlo, které tento biják má. Jakoby se občas ani nepřisvěcovalo. Tím dostává ještě reálnější podobu.
Po technické stránce nelze nezmínit i zvukovou kulisu, která je místy burácivá a splývá se zvukovými efekty, jindy jen podporuje atmosféru. Atmosféra je tu vlastně to hlavní. Film je ve své podstatě jen sbírkou nesmírně působivých obrazů války, kterou vás provází pár postav, o kterých toho moc nevíte. Nejde o to rozumět postavám, jde o to pocítit situaci stovek tisíc vojáků v bezvýchodné situaci téměř na vlastní kůži, a to se daří.
Z Dunkerku v tom, jak přistupuje k postavám filmu i k situacím, které se tu dějí, přímo čiší chlad, odosobnělost a sterilnost. Kupodivu tento celkem důležitý atribut filmu nejde proti tomu, aby to pro diváka byl menší zážitek. Naopak. Podařilo se tu vykreslit válečnou destrukci v jejích důležitých obrysech. Režisér Nolan v tomto ohledu dokazuje, že dokáže velmi neokoukaně a s dost velkou odvahou zpracovat i film, který nemá silné promyšlené vyprávění nebo fantaskní vklad. Rozhodně unikát.
Zapomeňte na vojína Ryana.
8,5 / 10
Velká Británie / Nizozemsko / Francie / USA, 2017, 106 min
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Hudba: Hans Zimmer, Benjamin Wallfisch
Hrají: Tom Hardy, Cillian Murphy, Kenneth Branagh, Mark Rylance, Harry Styles, Aneurin Barnard, Jack Lowden, Fionn Whitehead, Will Attenborough, James D'Arcy, Brian Vernel, Barry Keoghan, Elliott Tittensor, Charley Palmer Rothwell, Adam Long, Bobby Lockwood, Damien Bonnard, Jochum ten Haaf, Tom Glynn-Carney, Michael Caine
.. Nolana žeru, ale tohle jde mimo mě ..
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.